جمله ای بود که به دیوار سالن مدرسه مان زده بودند:«عشق حقیقی در زمان های سختی پدید می آید»

البته که نمیخواهم درباره ویژگی های یک عشق حقیقی و اینکه اصلا عشق چیست و عاشق کیست،صحبت کنم.حتی نمیخواهم بگویم عشق لوس بازی ست؛که البته هست!

اما تنها چیزی که میتوانم بگویم این است که در این روزگار،عشق نیز بمانند همه ی چیزهای دیگری که سراغ دارم،تحریف شده است.اگر والنتیوس قدیس میدانست که از صدقه سر او،دختر پانزده ساله ای دقیقا در چهارده فوریه،کارت پستالی بامضمون:«ولنتایم(!)مبارک،عشق جاودان من!»همراه با یک بسته شکلات تلخ ۹۸٪ هدیه میگیرد،هرگز فدایی راه عشق نمی شد.یا شاید هم افسوس اینرا میخورد که چرا یک بسته شکلات تلخ به همراه آن نامه ی عاشقانه که برای دخترِ نابینای زندانبان نوشته بود،نفرستاده است؟!

بدیهی ست که شکلات و عروسک،تنها روشهای ابراز علاقه نیستند. و ولنتاین هم نمیتواند دلیل کافی برای خاص شمردن یک روز معمولی-یک روز مثل تمام روزهای سال!- را به ما بدهد.یعنی اصلا چطور میتوان  یک روز را به عشق اختصاص داد و بعد،به سبب اینکه عده ای آن روز را روز عشق معرفی کرده اند،نهایت زور خود را زد تا به اصطلاح عاشق پیشگی را به حد اعلا رساند؟!و اصلا چرا چهارده فوریه؟چرا سیزده یا پانزده فوریه نه؟!

طبق شنود ها،افسانه ها چنین نقل می کنند که هزار و هفتصد و چهل و هفت سال پیش،درست هزاران کیلومتر آنطرفتر،در روم باستان،یک سری اتفاق رخ داده و آدم ها را هم که می شناسید،از همان ابتدای پیدایششان،دوست داشته اند روی همه چیز اسم بگذارند و ازش نماد بسازند.و اینطوری،ولنتاین شکل گرفته است.از آنجایی هم که مردم،فقط میبینند و پیروی می کنند یا میشنوند و پیروی می کنند-بدون اینکه از ریشه و علت آن،کوچکترین آگاهی ای داشته باشند-این نماد تا این اندازه در جهان فراگیر شده است.

دوستی داشتم که از طرفداران پر وپا قرص ولنتاین بود و هر سال هم با یک نفر(!)  این روز خاص را،در یکی از گرانترین کافی شاپ های شهر میگذراند.از همان کافی شاپ هایی که یک تابلوی بزرگ روی درشان آویزان کرده اند که بهت میگوید :«هیچی،پانزده هزار تومان!»یعنی اگر چیزی هم سفارش ندهی و تنها به دیدن روی یار بسنده کنی،باید این پانزده هزار تومان ناقابل را بپردازی!

با اینکه تجربه ای ندارم اما توصیه میکنم اول از همه اینکه،سعی کنید هرگز گرفتار چنین عشق های آبکی ای نشوید و دوم اینکه اگر خدایی ناکرده،کور چنین پدیده هایی شدید،لااقل کتاب هدیه دهید،بگذارید فرهنگ کتابخوانی در کشورمان ترویج شود!